Categories | 2 mei 2019 | 3 minuten
Eén vrouw, negen mannen, De PR-foto van het nieuwe managementteam van Albert Heijn ontketende een storm van kritiek.
Een gebrek aan diversiteit zou het grootste verwijt zijn. Gerard van Vliet (NCD): ‘AH maakt niet waar wat ze naar buiten toe roepen.’
Een foto van het nieuwe managementteam van Albert Heijn leidde tot een heus PR-drama. In een persbericht presenteerde de supermarktketen het nieuwe managementteam, onder leiding van topvrouw Marit van Egmond. De bijgevoegde foto, van negen mannen en één vrouw, leidde tot veel ophef op onder meer LinkedIn. Het Boardroompanel van BNR, met onder meer Gerard van Vliet (directeur bij de Nederlandse Vereniging van Commissarissen en Directeuren), begrijpt de kritiek. Van Vliet: ‘Een typisch voorbeeld van jezelf een PR-beleid van diversiteit aanmatigen en dan jezelf in de val lokken. Je maakt namelijk niet waar wat je naar buiten toe roept. Het PR-bureau maakt een mooie story dat AH helemaal purpose en duurzaam bezig is. Vervolgens blijkt het volstrekt niet waar te zijn achter de gordijnen. Nu hebben ze de gordijnen opengedaan en zien ze dat het niet helemaal klopt met wat er gebeurt. ‘
De supermarktketen wil een ‘afspiegeling van de samenleving’ zijn. Talitha Muusse, bekend van onder meer Blikverruimers, bekritiseert deze wens, ‘Moet je dat willen? Mensen aan de top van een bedrijf zijn per definitie niet een afspiegeling van de samenleving. Moet je die vertegenwoordigen in je board? Leg uit wat je bedoelt als je PR-matig zegt dat je een afspiegeling van de samenleving wilt zijn. In de supermarkten? Daar is het makkelijk te realiseren. Of bedoel je ook in de top en welke diversiteit bedoel je dan precies? Nu focussen we ons erop dat er te weinig vrouwen op de foto staan. Ik wil weten wat een ‘afspiegeling van de samenleving’ je gaat brengen.’
Van Vliet: ‘Je kunt jezelf ook het omgekeerde afvragen: wat heeft AH nodig aan de top om te kunnen servicen wat ze hebben? Is daar een afspiegeling voor nodig die daarbij hoort? Je kunt mij niet vertellen dat het niet belangrijk is om de gemiddelde AH-klant te overtuigen dat er ook diversiteit aan de top zou moeten plaatsvinden.’
Tjalling Tiemstra, commissaris bij ABN Amro en Royal HaskoningDHV, kijkt liever naar kwaliteiten. ‘Verplaats je in de schoenen van de CEO die wordt benoemd in zo’n belangrijke positie. Het is namelijk een heel belangrijke baan. Als je een nieuw MT gaat samenstellen, begin je te kijken wat er nodig is om van deze onderneming een succes te maken. Natuurlijk hoor ik diversiteit, maar het gaat om de totale mix aan capaciteiten. De meeste mensen in het MT zijn ervaren mensen die herbenoemd zijn. Dan zeg je niet: goh, leuk dat je zoveel over logistiek weet, maar ik heb liever iemand die uit een andere hoek van de samenleving komt en dan zien we wel weer.’