Artikel | 17 januari 2023 | 4 minuten
Dinsdag 17 januari was groene ondernemer Marcel Belt te gast bij NCD Talks. Marcel is oprichter van social enterprise Marcel’s Green Soap.
Marcel heeft zich tijdens zijn studie gespecialiseerd in bedrijfsvoering in ontwikkelingslanden. “Tijdens mijn studie wilde ik iets doen waar mensen ook beter van worden, niet alleen geld verdienen.”
Na zijn studie heeft Marcel bij Unilever en Reckitt Benckiser gewerkt. Hij heeft daar veel geleerd over onder andere marketing, innovatie, P&L, HR en productontwikkeling. De laatste 10 jaar was hij general manager. Hierdoor is hij een goede en sterke allrounder.
Marcelt vertelde tijdens de talk dat hij vaak met start-ups aan tafel zit. Hij is dan vaak 20 jaar ouder dan de gemiddelde leeftijd: “Door mijn tijd bij Unilever snap ik het vak. Ik heb alle aspecten van het ondernemerschap geleerd.” Hij heeft risico genomen en met zijn eigen geld het bedrijf gefinancierd.
De grootste kans op succes zag Marcel in de markt voor wasmiddelen, hier heeft hij verstand van. Hij vertelt dat je echt van alle markten thuis moet zijn voor succes als ondernemer.
We vroegen Marcel hoe hij kansen zag in een volle wasmiddelen markt.
Marcel: “Vrij eenvoudig, boerenwijsheid. Als je met iedereen praat om je heen, wil bijna iedereen wel iets aan duurzaamheid doen. Weinig mensen gaan ‘all the way’. Dit is de mindset van ongeveer 60% van de Nederlanders, ik noem dit lichtgroene consumenten.”
Nadat Marcel een kans zag op de markt voor wasmiddelen, heeft een collega hem geholpen met productontwikkeling. Hij koos er bewust voor om zijn eigen naam aan het bedrijf te verbinden.
“Als je echt achter je product staat, moet je je naam eraan durven verbinden. Ik heb het zelf onwikkeld, ik sta er helemaal achter en heb een eigen verhaal. Ik ben die man uit Haarlem die de wereld duurzamer wil maken.”
Marcel vertelde een leuke anecdote over de eerste batch wasmiddel. Er werden veel meer producten geleverd dan verwacht: 80.000 verpakkingen wasmiddel. “Waar kunnen we het afleveren?” vroeg de fabriek. Marcel vond halsoverkop een opslag. Dat was een mooi moment. Aanvankelijk koos hij bewust voor de minder voor de hand liggende winkels als Marqt, Ekoplaza, Holland & Barrett, Loods 5. Later grote foodretailers.
Marcel’s Green Soap produceert alle producten in Nederland. Alle producten zijn 100% vegan en de verpakkingen zijn gemaakt van 100% gerecycled plastic.
Voor Marcel betekent een social enterprise: impact maximaliseren. Hij wil een grote groep consumenten 1 of 2 stapjes goede kant op te laten maken.
Het publiek vroeg Marcel of hij met een RvA/RvC werkt. Hij kiest er bewust voor om dat niet te doen: “Ik heb een heel goed netwerk, een aantal mensen op wie ik beroep kan doen voor hun expertise. Het feit dat we open source werken zorgt ervoor dat we veel advies en commentaar krijgen.”
Marcel’s Green Soap wordt gekarakteriseerd door een uitgesproken duidelijke cultuur: we nemen risico, we maken fouten en willen de markt verder veroveren.
“Wij maken fouten en dat weten we. Als we geen fouten maken, dan gaan we te langzaam en worden we ingehaald. Ik spreek mensen er niet op aan als ze fouten maken, eerder als ze niet hard genoeg gaan of geen risico nemen,” vertelt Marcel.
Bij Marcel’s Green Soap werken mensen die elke dag de mouwen opstropen en ervoor gaan. Ze vergaderen 1 keer per week. Marcel is toegankelijk. Vanwege de snelheid van ontwikkelingen, is het belangrijk om snel en continu met elkaar te kunnen schakelen, vertelt Marcel. Successen worden gevierd en er wordt dagelijks samen geluncht.
Marcel’s les voor het publiek: “doe wat je gevoel je ingeeft wat goed is en ga daar gewoon voor. Ik volg altijd mijn eigen pad, soms val ik, dat is ook goed, dat is de enige manier om te leren.”