Artikel | 16 januari 2023 | 7 minuten
Marcel Belt is eigenaar en oprichter van Marcel’s Green Soap, producent van duurzame schoonmaakartikelen en verzorgingsproducten. We spraken met hem over ondernemerschap, zijn passie, impact en de grote groei die zijn bedrijf de laatste jaren doormaakt.
Marcel: “Ik ben met Marcel’s Green Soap begonnen, omdat er eigenlijk geen vergelijkbare producten en merken in de Nederlandse markt zijn. Ik zag dat wel in andere markten, maar niet in Nederland. Ik zag daar een mooie kans en ik voelde de drive om in de categorie schoonmaakproducten een verduurzamingsslag te maken. Dat dreef mij om met een dergelijk merk en dergelijk product aan de gang te gaan. Wat belangrijk is daarbij te vermelden, is dat wij een onderscheid maken tussen lichtgroene en donkergroene consumenten. Het stoffige imago van duurzaamheid komt, omdat veel producten in deze categorie afkomstig zijn van merken die ik benoem als donkergroen. Dat zijn een beetje stoffige en hele saaie en serieuze merken.”
Marcel vertelt dat hij met zijn collega’s juist probeert een wat lichter en frivoler merk op de markt te zetten. Hun ‘tone of voice’ beschrijft hij als lichtgroen. De boodschap is niet:“koop Marcel’s Green Soap, anders vergaat de wereld morgen, maar koop het omdat je het leuk vindt, omdat je het lekker vindt ruiken en omdat je ook iets aan het milieu wilt doen.” Marcel’s Green Soap heeft een lichtgroene boodschap voor een lichtgroene consument.
“Wij schatten dat zo’n 60 procent van de consumenten zichzelf als lichtgroen ziet. Voor die lichtgroene consumenten willen we ook een lichtgroene boodschap hebben. Op 1 januari hebben lichtgroene consumenten vaak goede voornemens of ze hebben nieuws gezien over de plastic soep of andere klimaatproblematiek. Dat kan ze motiveren om een donkergroen product te kopen. Het grootste gedeelte van deze consumenten vervalt in oude consumptiepatronen, omdat ze de compromissen die ze moeten sluiten om zo’n donkergroen product te kopen niet volhouden. Donkergroene producten zijn vaak veel duurder, die ruiken niet lekker en maken niet zo goed schoon,” vertelt Marcel.
Marcel deelt dat zowel het product als de boodschap onderscheidend en bepalend zijn voor het koopgedrag van lichtgroene consumenten.
Marcel: “Wij trekken liever tien consumenten over de streep om twee stapjes de goede kant op te maken, dan dat we één of twee consumenten over de streep trekken en vijf stapjes laten maken. Op die manier kunnen we gewoon veel meer impact genereren dan je met een donkergroen merk zou doen. Dat blijkt ook wel, want een bekend donkergroen merk, dat is al 30 jaar bezig en ze zijn nog niet echt ver gekomen.”
Marcel zijn passie voor zijn bedrijf komt voor een deel voort uit zijn achtergrond bij bedrijven als Unilever en Reckitt Benckiser. Toen hij zijn bedrijf begon, wilde hij iets doen waar hij goed in is en waar hij veel kennis over heeft. Marcel ziet veel mensen een eigen bedrijf beginnen en vaak iets anders doen dan datgene waar ze veel ervaring mee en kennis van hebben.
“Op het moment dat ik een eigen bedrijf start, wil ik zorgen dat ik succesvol ben. Daarom heb ik een product gekozen waarover ik veel weet. Ik heb bijna 30 jaar ervaring in deze branche. Je moet echt van alle markten thuis zijn om succesvol te zijn als ondernemer. De ene dag ben je inkoper en de andere dag ben je productontwikkelaar en de volgende dag ben je verkoper,” aldus Marcel.
Marcel: “Dat is een proces geweest. Ik heb drie dochters. Die heb ik alleen opgevoed en wij deden dat altijd met een au-pair. Op een gegeven moment werden mijn dochters 14 en 15 jaar oud en die wilden niet meer naar de au-pairs luisteren, want die waren 18 of 19. Toen heb ik nagedacht over een andere oplossing. Ik heb gezorgd dat ik vaker thuis kon zijn. Toen mensen hoorden dat ik thuis zat en wat extra tijd had, ben ik een aantal kleinere bedrijven gaan adviseren, veel start-ups.
Ik vond dat ontzettend leuk om te doen. Dat motiveerde mij om mijn eigen bedrijf te starten. Ik had toch bij dat advieswerk vaak het gevoel dat ik als bijrijder naast iemand mocht gaan zitten. Ik wilde zelf aan het stuur zitten. Vanwege mijn kennis en ervaring in de wasmiddelen, schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten zag ik een mooie kans, want er gebeurde nog veel te weinig op de markt voor duurzame producten in deze branche.”
Marcel heeft vanaf de start van zijn bedrijf besloten dat hij zelf eigenaar wil blijven. Tot op de dag van vandaag is hij 100 procent eigenaar van het bedrijf. Hij vertelt dat het een aantal mogelijkheden en beperkingen geeft. Je moet bijvoorbeeld voorzichtiger met geld omgaan.
Marcel’s Green Soap probeert elke keer net iets meer te investeren dan ze zich kunnen veroorloven, zodat ze elke keer weer een stapje verder kunnen gaan. In het begin was het klein en lagen de producten bij 20 winkels.
“Vaak ging ik zelf nog eventjes op de fiets de producten brengen naar de winkels en de schappen bijvullen. Dat werd groter en groter. Na 8 of 9 maanden heb ik de eerste werknemer in dienst genomen. Na 1 jaar hadden we 70.000 euro omzet. Ik vond dat een fantastisch moment. Ik had voor 70.000 euro aan zeep verkocht van een merk en een product, wat een jaar eerder niet bestond. In het tweede jaar zetten we 350.000 euro om en het jaar daarna gingen we naar 1 miljoen. Nu zitten we inmiddels ruim over de tien miljoen heen. Het heeft echt een enorme vlucht genomen en elk jaar weten we wel tussen de 50 en 100 procent te groeien.
De belangrijkste component in deze groei is de distributie. Zo’n 80 procent van onze omzet komt uit Nederland. De tweede invloed is het feit dat we nieuwe producten geintroduceerd hebben,” vertelt Marcel.
Marcel: “Soms spreek ik wel mensen bij Unilever. Inmiddels staan we daar erg duidelijk op de radar. Ze hebben het regelmatig over ons. Wij pretenderen ook een beetje open source te werken. We zijn heel erg open in het delen van kennis, informatie en leveranciers met andere partijen.
Wij durven wat sneller en wat makkelijker risico te nemen. Grote bedrijven zijn toch vooral risicomijdend en wij proberen juist altijd een beetje de randjes op te zoeken. Er gaat elke dag hier wel wat mis, maar ik vind dat altijd een geruststellende gedachte. Per definitie moeten er dingen misgaan, want dan weet je dat je nieuwe dingen aan het doen bent en dan weet je dat je snel gaat.”
Marcel: “Allereerst, doe het stapje voor stapje, probeer niet op op alle vlakken een tien te halen. Dat doen wij ook niet, wij werken met fabrieken samen waar niet bij alle fabrieken zonnepanelen op het dak liggen. Aan sommige zaken doen wij geen concessies: wij hebben besloten dat onze flessen van volledig gerecycled plastic zijn gemaakt en dat onze formuleringen duurzaam zijn.
Realiseer je dat je altijd weer een stap kunt zetten voor verdere verduurzaming. Wij zijn misschien geen marktleider, maar we zijn wel thought leader. Wij proberen steeds in het nieuws te zijn en steeds voor ons belangrijke punten op de agenda te krijgen, zoals palmolie vrij en microplastic en dat lukt ons heel erg goed. Ondanks dat we maar een relatief kleine speler zijn, praten veel partijen over ons en ik denk dat het heel veel oplevert. Kortom: zet kleine stapjes en probeer niet in alles het beste jongetje van de klas te zijn.”
We vroegen Marcel wat duurzaamheid voor hem en zijn bedrijf betekent. Voor hem gaat het om impact maken. Hij vertelt dat het bedrijf zich graag impactleader noemt. Ze willen echt het verschil maken in de markt en proberen echt grote thema’s op te pakken.
Om zoveel mogelijk impact te kunnen maken, heeft Marcel ervoor gekozen om zelf volledig eigenaar van het bedrijf te blijven. Hij heeft het bedrijf met zijn eigen spaargeld gestart.
Marcel: “Op een gegeven moment ben ik zelf ook te oud om het bedrijf voort te zetten. Ik denk dat het goed is om dan het stokje over te dragen aan anderen. Ik kies er bewust voor om niet nu al te gaan werken met aandeelhouders. Eén van de krachten van Marcel’s Green Soap is het feit dat we snel beslissingen nemen en dan ook snel doorpakken.”
Op dinsdag 17 januari is Marcel Belt te gast tijdens een NCD Talk. Hij zal vertellen over het ontstaan van Marcel’s Green Soap, zijn ervaring als duurzame ondernemer en de snelle groei van zijn bedrijf. Schrijf je hier in.