Actueel

Hoe om te gaan met moeilijke mensen in de bestuurskamer?

Artikel    |    8 april 2022    |    3 minuten

Ondanks al jouw bestuurlijke en leidinggevende ervaring kom je soms toch een situatie tegen die je voor een raadsel stelt.

Hoe te onderhandelen met moeilijke mensen in een conflictsituatie? Hindert het als iemand niet open lijkt te staan voor redelijke argumenten, alleen zelf aan het woord wil zijn of irrationeel reageert? Van wie kun je in de praktijk bijvoorbeeld zoal moeilijkheden verwachten?

Op dinsdag 5 april waren Bas Banus en Richard van Houten te gast bij een NCD talk over het onderwerp ‘Moeilijke mensen in de bestuurskamer’.

Bas Banus, psychiater gespecialiseerd in behandeling van mensen met persoonlijkheidsstoornissen (zoals narcisten, psychopaten, neuroten, etc.), verklaarde vanuit zijn expertise types en gedragingen (lastig gedrag). Richard van Houten, Consultant Change Communication, expert op het gebied van verandermanagement, gaf praktijkvoorbeelden van bepaalde situaties die wellicht herkenbaar zijn.

Tijdens de verkoop van een bedrijf, in de relatie met leveranciers en klanten, in interactie met bestuurders en directeuren. In veel situaties kunnen we te maken krijgen met mensen die moeilijk gedrag vertonen.

Menselijke evolutie en veiligheid

Als mensen zijn we geëvolueerd met een zenuwstelsel dat reageert op de omgeving om ons heen. Als we ons veilig voelen, kunnen we een verbinding met een andere persoon aangaan. We kunnen dan herstellen, emoties reguleren en hebben een open mind, zo vertelde Bas Banus.

Mensen kunnen mentaliseren. Dit is het vermogen om je eigen gedrag en dat van anderen te begrijpen en te verklaren. Het geeft de mogelijkheid om te reflecteren op je eigen innerlijke wereld en die van anderen.

Het vermogen tot mentaliseren wordt minder als iemand zich onveilig voelt.

‘Arousal’ zorgt ervoor dat de autonome delen van je brein werken zoals nodig is. Het grootste gedeelte van de dag, bevindt je lichaam zich op een gemiddeld niveau van arousal. Als de arousal echter stijgt als gevolg van een stressvolle situatie, wordt het vermogen tot mentaliseren minder.

Het wordt dan lastiger om empathisch te zijn en je te verplaatsen in het standpunt van een ander. Bas Banus benoemde tijdens de Talk mensen met narcistisch gedrag als voorbeeld: ‘Als je te maken hebt met iemand met narcistisch gedrag, kan het behulpzaam zijn om te bedenken wat het perspectief en de drijfveren van deze persoon zouden kunnen zijn.’

Mensen met narcistisch gedrag kunnen zich bijvoorbeeld speciaal voelen en een speciale behandeling verwachten. Ze kunnen zich superieur voelen of juist minderwaardig. Of last hebben van een verhoogde mate van krenkbaarheid. Ze kunnen zich eerder dan anderen angstig voelen. Het vermogen tot mentaliseren kan op dat moment drastisch verkleinen of uitgeschakeld worden.

Adviezen

Het is aan te raden om op te passen met een belerende toon en onduidelijke communicatie met mensen met narcistisch gedrag.

Wat behulpzaam kan zijn, is:

  • Langzamer praten
  • Een lager stemniveau gebruiken
  • De persoon in kwestie het gevoel geven dat hij/zij de regie heeft
  • Laat je niet intimideren om iets te doen
  • Complimenteer én blijf kritisch
  • Het neutraal benoemen van je eigen gevoelens en gedrag en de interactie. Dat kan de ander een gevoel van veiligheid geven

Een meerderheid van de deelnemers gaf aan in hun dagelijkse praktijk te maken hebben met mensen die moeilijk gedrag vertonen. Voor de NCD Academy een reden om hier meer aandacht aan te besteden.

Een webinar is altijd te kort om alles te weten te komen over het onderwerp. Voor degenen die meer willen leren over hoe om te gaan met ‘moeilijke mensen in de bestuurskamer’, organiseert de NCD Academy op 28 september een volledige dag. Hier wordt veel aandacht besteed aan casuïstiek en is er ruimte voor rollenspellen.

Link naar Zoom (Passcode: 3t?Aftwm)

Bijdrage door
NCD

Gerelateerde artikelen

Bekijk alles
No image