Dirk Jan Bode

‘We kunnen zoveel kennis delen’

In gesprek    |    1 november 2020    |    3 minuten

Dirk Jan Bode mag zichzelf de beste zakelijke dienstverlener van Nederland noemen.

Bode is onderdeel van Sales Improvement Group, een collectief van ‘Sales Improvement Professionals’. ‘We staan met onze voeten in de klei.’

Sales Improvement Group greep eerder dit jaar de eerste prijs in MT1000, een uitverkiezing van de beste zakelijke dienstverleners van Nederland onder de lezers van het blad Management Team. Dirk Jan Bode, blijft trots op de prestatie van zijn organisatie. ‘We zijn heel erg trots op wat we hebben bereikt. We zijn tweemaal tweede geweest in onze sector, achter Deloitte. Dat vonden we al een schitterende prestatie. Dit jaar kregen we niet alleen de mededeling dat we eerste in de sector Salesadvies en -training zijn geworden, maar ook overall de beste Zakelijke Dienstverlener van Nederland. Dat is een heel mooie opsteker.’ Bode is overtuigd waaraan zij de prijs te danken hebben. ‘Focus op het verkoopresultaat van onze klanten. We bestaan vijftien jaar en in die vijftien jaar hebben we ons nooit laten verleiden om naar een ander gebied uit te wijken. We zijn altijd trots geweest op wat we bereikt hebben. We doen wat we roepen. Wij helpen bedrijven écht om hun verkoopresultaten te verbeteren middels een integrale aanpak. We hebben een eigen concept ontwikkeld, een gefaseerde aanpak om een daadwerkelijke verbetering van het verkoopresultaat te realiseren.’

Het succesverhaal

Het geheim van Sales Improvement Group? ‘We zijn een collectief en geen standaard bedrijf’, zegt Bode. ‘Kijk naar de profielen van onze mensen. Als mensen zich bij ons aansluiten, moeten ze zich bewezen hebben in sales en ook een leidinggevende positie hebben gehad binnen een organisatie. We vragen nogal wat van mensen. En waarom doen we dat? Je moet zelf met je voeten in de klei hebben gestaan om het resultaat te verbeteren. Dat kan niet alleen met theoretische kennis. Je moet zelf ervaren hebben wat het is om niet alleen succes te hebben, maar ook tegenslagen te hebben, hoe die te overwinnen. En dan heb je niet alleen die theoretische kennis, maar ook de praktijkervaring die we bij onze klanten inzetten om de verkoopresultaten te verbeteren.’

De kracht van NCD

Bode erkent dat NCD een belangrijke rol speelde in zijn succes. ‘Ik werd lid van het NCD in de periode dat ik commercieel directeur Afrika was bij Oracle. Geen standaard klus, een team dat op 3 tot 12 uur vliegen bij jou vandaan zat, slechte communicatieve verbindingen. Het is dan heel nuttig als je een goed gesprek kunt hebben en kennis kunt delen met andere mensen. Binnen het NCD kwam ik enkele van die mensen tegen.’

‘Soms loop je tegen problemen aan waarvan je denkt dat ze uniek voor jouw markt zijn’, vervolgt Bode. ‘En dan kom je in contact met de algemeen directeur of de commercieel directeur van een vleesverwerkend bedrijf en blijkt dat de problematiek waarmee hij geconfronteerd helemaal niet veel anders is. We kunnen juist zoveel kennis delen. Doe die oogkleppen af en kijk breder. Daar helpt NCD (ook) bij.

Bijdrage door
NCD

Gerelateerde artikelen

Bekijk alles
No image