Personal FANding

‘Je Merk IK verkopen is hard werken’

Hoe verkoop jij je Merk IK? Hoe word je bijvoorbeeld gevraagd voor een commissariaat of een andere rol? Personal branding is nodig om je merk te laten groeien, jouw Merk IK. Hans-Peter Ligthart wilde snel, eenvoudig en grondig zijn eigen merk ontwikkelen.
Hans-Peter koos daarom voor de opleiding Personal FANding.

Hans-Peter Ligthart wil zich profileren als commissaris/toezichthouder. Om zijn merk te versterken gaat Ligthart aan de slag met personal branding. ‘Bij personal branding gaat het om het Merk ik verkopen. Momenteel zoek ik namelijk een functie als toezichthouder. Dat was voor mij de trigger om te gaan kijken hoe ik mij als persoon beter kan positioneren voor dit vak. Mijn ervaring is dat je altijd gevraagd wordt voor iets wat je al doet en bijna nooit voor iets wat je wilt gaan doen. Kortom, het nu in plaats van straks.’

Ligthart meldde zich aan voor de opleiding Personal FANding, onder leiding van Gerard van Vliet en Karlijn l’Ortye. ‘Een week voor de start ontving ik een vragenlijst. Wat ik verwacht van Personal FANding. Een lijstje met vooral vragen over mijn online aanwezigheid. Ik was even bang dat het alleen over online zou gaan. Gelukkig niet.’ Personal FANding is namelijk een off- en online opleiding.

Welke indruk laat jij achter?

De deelnemers starten de opleiding met een kennismaking. Ligthart: ‘We doen online research over een medecursist. Een grappige manier om elkaar te leren kennen, maar vooral nuttig om te zien of het gevonden beeld overeenkomst met het gewenste beeld. Welke indruk laat je online achter en is dat de indruk die je wilt achterlaten?’

De volgende stap voor de aspirant-commissaris is het Persoonlijk Netwerk Plan. Hij bepaalt zijn Merk IK aan de hand van zijn top vijf competenties. ‘Leergierig, doelgericht, sportief, betrouwbaar en gedreven. Welke unique selling points (USP’s) heeft mijn merk ik? Waarom heeft men mij nodig? Wat is het effect als ik toetreed?’

De USP’s van het Merk IK zijn bepaald, de distributie is de volgende stap. Ligthart: ‘Met andere woorden, via welke kanalen wil ik mijn Merk IK aan de man brengen? Dat kan via collega’s, klanten, executive search, vakgenoten, familie, alumni, RCBM, NCD-districten en natuurlijk online. Vervolgens moet je het herhalen. Zorg ervoor dat je blijft aanspreken. Met andere woorden: continuïteit.’

Positionering Merk IK

De manier van werken van Personal FANding betekent een omslag voor de deelnemer. ‘Als marketeer heb ik nooit moeite gehad met positionering, USP etc. Nu het over mijzelf gaat, vind ik dat een stuk moeilijker. Het zal wel met de calvinistische inslag te maken hebben. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.’
Waar ben ik goed in? Hoe onderscheid ik mij van anderen? Eenvoudige vragen, maar lastige antwoorden.’

‘Een ding is wel duidelijk: het Merk ik verkopen is hard werken. De intervisie in de groep tijdens Personal FANding helpt daarbij.’

Download De Tien Geboden

Het e-book ‘De Tien Geboden’ vertelt je meer over Personal FANding. Het e-book bevat praktische tips & tricks.

Download het eBook Personal FANding

Wij gebruiken je gegevens alleen om het eBook te versturen en je te informeren over Personal Fanding.

Marketing by